Lugu algaja õppejõuna loengute vürtsitamisest

Käesoleva õppeaasta eel pakuti mulle üllatuslikult võimalust võtta kolmanda kursuse bakatudengina õppejõu roll, jagades Viljandi Kultuuriakadeemias ja Tartu Ülikoolis tarkust ettevõtluse alustest. Nüüd, detsembri hakul, ongi lõpusirgele jõudmas minu esimene semestripikkune kogemus sellest, kuidasmoodi "kaaskannatajatele" ettevõtlikke hoiakuid ja teadmisi süstida :)

Üle 15 aasta koolipingis istununa oli mul tekkinud üsna selge ettekujutus, kuidas suhtub klass 45-90 minutit monoloogi pidavasse õpetajasse. Eriti laastavalt mõjunuks see Kultuuriakadeemias, kus sära tuleb silma vaid loovust toetavate tegevustega. Sestap otsustasime panna loengu ettevalmistamisele keskmisest tiba rohkem rõhku ja leiutada igasse loengusse mänguline "kiiks", millega saaks tudengeid õpetatavasse kaasata.

Esialgu proovisin inspiratsiooni ammutada kõikvõimsast otsingumootorist, kuid üsna pea mõistsin, et miljonite ideede ja äraleierdatud mängudega läksid kõikvõimalikud loovustšakrate kanalid pigem umbe. Küll aga hakkasid mõtted settima tihtipeale just teatud "kabinetis", kus tekkinud ideealgetest sai stardi nii mõnigi tegevus, millest toon siin lühidalt välja kaks:

Õppejõu massaaži eri ehk loengusaal täis konkurente
Nimelt oli eesmärk näidata, kui tähtis on konkurentidest erineda. Jaotasime kõik ligi 100 tudengit meeskondadesse, lasime igal grupil end massaažisalongiks mõelda ja andsime ülesandeks nuputada, kuidas pakkuda laval istuvale naisõppejõule massaaži. Kõik said kümme minutit, et luua kaheminutiline müügitekst, pannes rõhku unikaalsusele: samale "sihtgrupile" tahtis sama teenust pakkuda ju veerandsada meeskonda!
Tulemus oli antud harjutuse puhul aga uskumatu ja hoopis efektiivsem, kui planeerides ette kujutasime. Nii palju, kui oli meeskondi, oli ka eriskummalisi massaažiteenusepakkujaid alates Siberi mägimaagidest ja lõpetades libekeelsete kuldnäppudega, kelle massaaži lavapealne õppejõud ka tunda sai. Hiljem sai pool tunnikest kogetu-tehtu põhjal analüüsida erinevaid eristusmeetodeid ja viise, mis konkurentsis toimivad, mis mitte ja mida silmas pidada, sidudes mängulisuse tegelike õpieesmärkidega.

Turu "tükeldamine" kondoomidega
Turu segmenteerimise ehk osadeks jaotamise puhul on oluline mõista, miks peab teadma ja tundma tooteid ja teenuseid tarbivate inimtüüpide probleeme ja taustasid. Selleks jaotasime auditooriumi neljaks, manasime ekraanile kondoomi ning palusime auditooriumi igal neljandikul analüüsida väiksemates gruppides, kuidas turustada ühte ja sama kondoomi vastavalt:
1) 15-aastasele kogenematule koolitüdrukule Marile,
2) 32-aastasele abielupetjast kahe lapsega Tiinale,
3) 38-aastasele üksikule amatöörlikule klubi- ja jõusaalihundile Tõnisele,
4) Ühele vabatahtlikule tudengile, kes end õppe nimel julgesti ohverdas.

Mulgimehega tarkust jagamas!
Pärast kümneminutilist arutelu kutsusime igast neljandikust ühe grupi esindaja auditooriumi ette, et nad rühma turustusplaane ette kannaksid. Sarnaselt massaažiülesandele olid esitlused tabavad, kõigile tundus õppeprotsess meeldivat ning järgnenud analüüsis sai äsjaste kogemuste põhjal diskuteerida turu segmenteerimise olulisusest. Kirsiks tordil hankisime nii neljale esitlejale kui ka vabatahtlikule tudengile igaühele veerandsada kondoomi. Ja nii sai ettevõtlus interdistsiplinaarselt seotud seksuaaltervise propageerimisega. :)

Need kaks on pelgalt üksikud näited sellest, mida on võimalik kergesti rakendada ka teistlaadi teadmiste efektiivseks edasikandmiseks. Näiteks turu segmenteerimisest rääkides saab kondoomid asendada ükskõik mis teise vidinaga ja konkurentsieelis ei pea ilmtingimata tähendama massaaži. Peaasi, et auditoorium oleks võimalikult mängulisel viisil kaasatud ja et vanamoeliste õpetaja-on-rääkija-ja-õpilased-kuulajad tundide asemel tekiks tudengitega diskussioon.

0 kommentaari: